14 شهريور 1401 - 17:53
تحقق وعده انتخاباتی آیت الله رئیسی

اجرای گشت ارشاد مدیران در دولت سیزدهم

نویسنده :
میرمحمد محب سراج
کد خبر : 12571

پایگاه رهنما:

 

«ما گشت ارشاد خواهیم داشت برای مدیران» این گزاره از مهم ترین اظهارات آقای رئیسی در دومین مناظره انتخاباتی بود. این گزاره بازتاب حمایت محور و اثرگذار در میان جامعه ایرانی داشت و حالا پس از یک سال از حضور ایشان در کسوت رئیس­جمهور خبر تحقق این وعده مطرح شد.

  • گشت ارشاد مدیران؛ شعار انتخاباتی

در کوران رقابت­های انتخابات ریاست جمهوری، یکی از محورهای اصلی نقد به نگرش فکری آقای رئیسی نوع نگاه ایشان به مسائل فرهنگی بود. آیت الله رئیسی در آن مقطع زمانی مختصات فکری خود در قبال آزادی اجتماعی و مناسبات آن با جامعه ایرانی را اینگونه بیان داشتند که «از اول پیروزی انقلاب اسلامی افرادی را داشتیم که در ذهن من هستند و این افراد بیشترین بهره را از آزادی می بردند و حرف های بسیار ساختارشکنانه و بدترین اهانت‌ها را می کردند  تا حرفی به آنها زده می شد  می‌گفتند آزادی نیست. یعنی خیلی چیز عجیبی است کسی در مقام کاندیدای جمهوری اسلامی ظاهر می شود و در همین جایگاه   بیشتری حرف های ساختارشکنانه و بیشترین حرف‌ها در جهت نا امید کردن مردم و ایجاد سوال و شبهه  در ذهن آنها به زبان می‌آوردند و در نهایت می‌گویند مردم ببینید آزادی نداریم و ما نمی‌توانیم حرف بزنیم؛ آخر روی مردم چی حساب می‌کنند. من آماده‌ام با هر دولتمردانی که مورد ادعای آقایان هستند به هر اجتماعی که می گویند برویم و ببینیم نگاهشان به دولت و این آقایان و بنده طلبه چیست؟ در دور قبل در همین سالن‌ها بسیار به من توهین شد و رقیب ما که آقایان کارمندان آنها محسوب می‌شوند ۲۰۰ شکایت از دانشجو، رسانه‌ای و نماینده مجلس به قوه قضائیه ارائه کردند اما من یک شکایت نکردم. من یک قاضی‌ هستم و آقایان مدعی آزادی. چرا اینطور با مردم صحبت می‌کنید؟ چرا در عمل درست عمل نمی‌کنید. جمهور یعنی همه مردم باید حقشان حفظ شود. امروز ما معتقدیم که فضای مجازی بهترین بستر برای نظارت مردم بر دولت است ما وعده های این آقایان را اجرا کردیم و این موضوع را در قوه قضائیه داریم اجرا می‌کنیم و مردم به قاضی نمره می دهند. ۳۵ سامانه در این راستا فعال شده است. ما در این کرونا کاری کردیم که برای دنیا الگو شد و ۱۲۰ هزار نفر از زندانیان به مرخصی رفتند و این اتفاق به نام جمهوری اسلامی ایران رقم خورد. ما گشت ارشاد خواهیم داشت برای مدیران.»

  • گشت ارشاد برای مدیران تشکیل شد

نشست خبری آیت الله سید ابراهیم رئیسی به مناسبت هفته دولت در سالن اجلاس سران برگزار شد.این نشست خبری با محوریت ارائه گزارش عملکرد حضور یک ساله ایشان در قوه مجریه و پاسخ به سوالات خبرنگاران بود. سید ابراهیم رئیسی با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت و نیز حاج قاسم سلیمانی، گفت: «خداوند متعال را شاکرم که توفیق داد تا بتوانم به اتفاق همکارانم یکسال به عنوان خدمتگزار در خدمت مردم باشم». رئیس جمهور با سپاسگزاری به درگاه خداوند و نیز قدردانی از صبوری و همراهی مردم با دولت، افزود: «باید از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) که در این یکسال همواره با هدایت‌هایشان دولت را یاری کردند، دستگاه‌ها و نهادهایی که در این یکسال به دولت کمک کردند و نیز تلاش‌های اصحاب رسانه و رسانه ملی برای تبیین خدمات دولت و رفع گره‌های ذهنی جامعه و حتی رسانه‌هایی که از سر دلسوزی و برای اصلاح از دولت انتقاد کردند، صمیمانه قدردانی کنم».

سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوال دیگر در رابطه با وعده او برای در نظر گرفتن گشت ارشاد مدیران و مسئولان، عنوان کرد: وعده گشت ارشاد مدیران، وعده‌ای بود که به آن عمل کردیم. گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست‌جمهوری تشکیل شد و به دستگاه‌های مختلف سرکشی می‌کند که به آثار آن در ابتدای سخن اشاره کردم. در برخی تخلفات به محض گزارش، فرد خاطی برکنار شده است و این موضوع به سطوح کارشناسی ختم نشده و در مواردی درباره مدیران کل و معاون وزیر اتفاق افتاده است. رئیس‌جمهور ادامه داد: «مواردی در رابطه با فساد گزارش شده است که با آن برخورد نیز صورت گرفته است. دولت خودش این موارد را پیگیری کرده است و آنها را تحویل دستگاه قضائی داده است. گشت مدیران فعال‌تر از همیشه دنبال خواهد شد و این اقدام برای «یقه گرفتن» نیست بلکه برای آن است که اگر دستگاهی توجه نداشته باشد و از کاستی‌هایی غافل مانده باشد به واسطه این ارشاد، متوجه غفلت‌ها شود.» آیت الله رئیسی عنوان کرد: «ورود گشت مدیران به دستگاه یا سازمانی مساوی با این نیست که لزوماً فساد در آن دستگاه رخ داده است؛ بلکه اجرای قانون، عدم فساد را پیگیری می‌کند. بنابراین گشت ارشاد برای مدیران وعده‌ای بود که به آن عمل شد.»

  • آثار مطلوب اجرای گشت ارشاد مدیران

هرگونه تصمیم­سازی در سطح کلان دارای آثار و تبعات مثبت و منفی در سطح سیاسی- اجتماعی است. با اعلام رسمی اجرای طرح گشت مدیران به نظر می­رسد شاهد تحولات مثبت در ادراک جامعه نسبت به این تغییرات هستیم. در این یادداشت به برخی از آثار مثبت احتمالی آن اشاره خواهم کرد؛ که عبارتند از:

  1. یکی از مهم­ترین شکاف­ها در رقابت­های سیاسی فاصله جدی میان شعارهای فصل انتخابات با دوران صدارت بر سریر قدرت است. در اولین سال دولت سیزدهم شاهد تحقق اجرای گشت ارشاد مدیران هستیم که رویکرد نشان می دهد که پاستورنشین­ها برخلاف برخی از پیش­بینی­های جریان رقیب نسبت به شعارهای حوزه اجتماعی در کوران رقابت­ه،ا همچنان پایبند هستند. از این منظر جامعه احساس خواهد کرد که پایبندی به شعارها و تکاپو برای اجرای آن به حوزه­های دیگر نیز تسری خواهد یافت و ما شاهد تحول جدی در حوزه­های اقتصادی و سیاست خارجی نیز هستیم.
  2. پروژه دشمنان انقلاب اسلامی در ماه­های پیشین ایجاد دوقطبی میان گشت ارشاد امنیت اجتماعی با گشت ارشاد مدیران بود. با توضیحات رئیس­جمهور در کنفرانس خبری ضربه جدی به این پروژه برای ایجاد فرسایش سرمایه اجتماعی، وراد شد و حربه عملیات روانی دشمن شکست خورد. به نظر می­رسد باید دستگاه اطلاع­رسانی قوه مجریه با سرعت عمل بیشتر نسبت به تحرکات دشمن گام بردارد تا عملیات روانی دشمن اثرگذاری پیدا نکند.
  3. اجرای ایده گشت ارشاد مدیران علاوه بر بازخورد مناسب اجتماعی باید در سطح ابزار دولتی متوقف نشود بلکه با سیاستگذاری کارگزاران دولت سیزدهم جنبه مردمی پیدا کند تا از این طریق شاهد استمرار حکمرانی مشارکتی در لایه­های مهم تصمیم­سازی شود.
  4. احساس وجود نظارت درونی در قوه مجریه باعث احساس خطر مدیران متخلف خواهد شد و به خودمراقبتی مستمر در بدنه کارگزاران بدل خواهد شد.

ارسال نظرات